गाँव के बारे में, About the village April 3, 2021
दस वर्षीय स्वाव्लोकन और भविष्य, Ten year self-assessment and future
पिछले दस वर्षों में गाँव ने क्या पाया , क्या खोया , क्यों और कैसे? अगले दस वर्षों में क्या करना चाहिए ? In last ten years, what the village achieved, lost – why and how? What should be the activity plan for next ten years?
1. 1. स्वास्थ्य एवं शिक्ष्या (health and education)
2. 2.रोजगार (employment for the needy)
3. 3.पीने का पानी, सिंचाई का पानी (water for drinking and agriculture)
4. 4. पालतू पशु और दूध दही (domestic animals and milk products)
5. 5. खेती-बारी (हल बैल और बीज, जंगली जानवर) (agriculture and wild animals)
6. 6.रहन-सहन, खेल और खेल के संसाधन (general living, sports and equipment)
7. 7. सामाजिक कार्य, सांस्कृतिक कार्य (Social and cultural tasks)
8. 8.रोड, और जंगल (road and forest)
9. 9.किसी परिवार/गाँव की सहायता (help to any particular family)
10. 10. गाँव से भाभर /मैदानों की तरफ पलायन (people leaving from village to bhabhar/plains).
राजनीति को पीछे छोड़ कर , और सिर्फ सरकार के द्वारा किये गये कार्यों की तरफ न देखकर ग्राम वासियों ने अपने बुजुर्ग, जवान एवं स्कूल जाने वाले विद्यार्थियों की 3-4 उपसमितियां बना कर अगले दो महीने में एक प्रपत्र तैयार करना चाहिए –जिसमें ये लगे कि अगले दस साल में क्या किया जा सकता है? कितने संसाधनों की आवश्यकता होगी? इन समितियों में ग्राम सभा के सभापति एक संरक्ष्यक की भूमिका में होंगे-ताकि वक्त पर सरकार का ध्यानाकर्षण कर सकें।
By leaving the politics behind and government as one of the support system, the villagers may like to have 3-4 sub-committees of seniours/ junior villagers, school going kids and prepare this draft in next two months and then see what can be done in next 10 years? What will be requirements? These subcommittees may give suggestions to - Sabhapati- who will act as a guide and an observer- so that the ideas to be brought to the notice of the government, when required.
Prem
April 2021
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